Veelgestelde vragen: betalen en vergoedingen

Zoeken in veelgestelde vragen

Vragen over betalen

Hoe kan ik uitstel van betaling aanvragen?

U kunt direct online eenvoudig en snel uitstel van betaling aanvragen. Op basis van uw aanvraag wordt beoordeeld of uitstel van betaling mogelijk is. Let op: per nota kunt u één keer uitstel van betaling aanvragen en u kunt tot maximaal 21 dagen uitstel van betaling aanvragen voor uw ontvangen nota van Famed.

Op basis van uw aanvraag wordt beoordeeld of uitstel van betaling mogelijk is.

Hoe kan ik betaling in termijnen aanvragen?

Het is mogelijk om betaling in termijnen aan te vragen voor uw ontvangen nota(‘s) van Famed. Bekijk allereerst de voorwaarden voor betaling in termijnen.

Voldoet uw nota aan de voorwaarden? Dan kunt u hier betaling in termijnen aanvragen. Op basis van uw aanvraag wordt beoordeeld of betaling in termijnen mogelijk is. Indien u en Famed de betaling in termijnen zijn overeengekomen, ontvangt u altijd een schriftelijke bevestiging.

Hoe kan ik een Famed Financiering aanvragen?

U kunt eenvoudig en snel online een aanvraag doen voor een Famed Financiering. Bekijk meer informatie over de Famed Financiering of ga direct naar het aanvraagformulier.

Heb ik mijn nota al betaald?

Indien u niet zeker weet of u de nota heeft betaald, kunt u online de status van uw nota controleren. Vul uw notanummer in en u ziet direct of uw nota is voldaan. Wanneer de nota nog niet is voldaan, kunt u deze direct betalen via de iDEAL-button.

Wat zijn de betalingsvoorwaarden?

Voor het betalen van uw nota hanteren wij een standaard betaaltermijn van 30 dagen. Via notavanfamed.nl kunt u uw nota eenvoudig en snel betalen via iDEAL. Bekijk de uitgebreide betalingsvoorwaarden van een nota van Famed.

Kan ik meerdere nota's in één keer betalen?

Om uw betaling correct te kunnen verwerken, vragen wij u vriendelijk iedere nota apart te betalen (inclusief vermelding van het betalingskenmerk).

Wat moet ik doen als ik een nota dubbel betaald heb?

U hoeft in dit geval niets te doen. Het bedrag dat u teveel heeft betaald, wordt automatisch en binnen 10 werkdagen op uw rekening teruggestort. Indien u nog andere openstaande nota’s heeft, kan er een verrekening worden gemaakt met het bedrag dat dubbel is betaald (mocht er nog een bedrag overblijven dan krijgt u dit uiteraard ook teruggestort).

Wat zijn de betaalmogelijkheden?

U kunt een nota van Famed op verschillende manieren betalen. Bijvoorbeeld met iDEAL, internetbankieren of met de aangehechte acceptgiro (onderaan de nota). Bekijk alle betaalmogelijkheden.

Kan ik een betaalafspraak maken?

Het is mogelijk een betaalafspraak te maken voor de betaling van een nota. Zo kunt u bijvoorbeeld ‘Uitstel van betaling‘, ‘Betaling in termijnen‘ of een Famed Financiering aanvragen.

Wat zijn de bankgegevens en wat moet ik bij de betaling vermelden?

Voor de betaling van uw nota maakt u het bedrag over op rekeningnummer NL97 ABNA 0627 0008 00 t.n.v. Famed B.V. te Amersfoort. Vermeld bij uw betaling altijd het notanummer; u vindt het notanummer rechtsboven op de nota. U kunt online onze voorbeeldnota bekijken om te zien waar op de nota u uw notanummer en het rekeningnummer van Famed terug kunt vinden.

Wat betekenen de codes op mijn nota?

De codes op uw nota staan voor bepaalde verrichtingen die uw zorgverlener heeft uitgevoerd. Op uw nota (zie voorbeeldnota voor meer uitleg) staat achter de code welke behandeling dit is geweest en wat de prijs hiervan is.

Wat is het betalingskenmerk van mijn nota?

Het betalingskenmerk van uw nota is gelijk aan uw notanummer. Bij een betaling aan Famed kunt u dus dit nummer (dit vindt u in het grijze vlak rechtsboven op uw nota) vermelden. Kunt u het toch niet vinden? Op deze pagina vindt u een visuele weergave van uw nota met uitleg.

Kan ik betalen met automatische incasso?

Je kunt momenteel bij Famed nog niet betalen met automatische incasso.* Wij werken er hard aan om dit voor alle zorgverleners mogelijk te maken. Tot die tijd kan je uiteraard wel betalen via iDeal. 

*Uitgezonderd klanten met een rekening van BENU apotheken.

Kan ik de status van mijn nota checken?

U kunt de status van uw nota checken via onze website. Via deze link kunt u controleren of uw nota al betaald is. 

Wat is het rekeningnummer van Famed?

Ons rekeningnummer is: NL97ABNA0627000800 t.n.v. Famed B.V. te Amersfoort.
Vergeet niet uw betalingskenmerk (notanummer) te vermelden! 

Let op! Heeft u een rekening van BENU apotheken? Dan moet uw betaling naar een ander rekeningnummer: NL92INGB0650048326. 

Vragen over vergoedingen

Waarom vergoedt mijn zorgverzekeraar de kosten niet?

Omdat wij geen inzage hebben in uw zorgpolis is het voor ons niet mogelijk te achterhalen waarom de nota niet of niet volledig is vergoed. Heeft u een vraag over de hoogte van de vergoeding of recht op vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Heeft mijn zorgverzekeraar iets vergoed?

Als uw zorgverzekeraar een gedeelte vergoedt, dan staat dit duidelijk op de nota. Staat er geen vergoeding op uw nota vermeld? Dan betaalt u het hele bedrag aan Famed. Daarna controleert u of u de nota kunt declareren bij uw zorgverzekeraar. Heeft u een vraag over de hoogte van de vergoeding of recht op vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Wat moet ik doen als ik ben veranderd van zorgverzekering?

Wij ontvangen uw verzekeringsgegevens van uw zorgaanbieder. Indien u wijzigt van zorgverzekeraar of zorgverzekering, is het van belang dat u deze wijziging tijdig doorgeeft aan uw zorgaanbieder. U bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van uw verzekeringsgegevens. 

Ik ben verzekerd, waarom ontvang ik dan een nota?

Het is mogelijk dat u, ondanks dat u verzekerd bent, alsnog een nota ontvangt. Indien mogelijk bieden wij de nota ter vergoeding aan bij de zorgverzekeraar. Indien de nota niet of deels door uw zorgverzekeraar wordt vergoed, dan sturen wij u voor de zogeheten ‘eigen bijdrage’ een nota. Omdat wij geen inzage hebben in uw zorgpolis is het voor ons niet mogelijk te achterhalen waarom de nota niet of niet volledig is vergoed. Heeft u een vraag over de hoogte van de vergoeding of recht op vergoeding? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Ik heb een vraag over de gehanteerde tarieven of codes

Op nza.nl kunt u alle informatie terugvinden over de gehanteerde tarieven en codes op uw nota. Heeft u specifiek vragen over de tarieven en codes in de mondzorg, kijk dan op allesoverhetgebit.nl


Ook kunt u online onze voorbeeldnota bekijken om te zien waar op de nota u de door uw zorgaanbieder gehanteerde tarieven en codes terug kunt vinden.

Wat betekenen de codes op mijn nota?

De codes op uw nota staan voor bepaalde verrichtingen die uw zorgverlener heeft uitgevoerd. Op uw nota (zie voorbeeldnota voor meer uitleg) staat achter de code welke behandeling dit is geweest en wat de prijs hiervan is.

Andere veelgestelde vragen

Vragen over uw digitale nota?

Veelgestelde vragen over een digitale nota en notavanfamed.nl

Vragen over een herinnering of aanmaning?

Heeft u vragen over een herinnering/ aanmaning of klopt uw nota niet?

Staat uw vraag er niet bij?

Neem contact met ons op!