Veelgestelde vragen: digitale nota

Zoeken in veelgestelde vragen

Vragen over uw digitale nota

Hoe werkt de digitale nota?

Wij ontvangen uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer van uw zorgaanbieder. U ontvangt de digitale nota van Famed dus op het e-mailadres dat bij uw zorgaanbieder bekend is. U kunt de digitale nota – na het uitvoeren van een extra controle (sms-verificatie) – voor eigen administratie downloaden en direct betalen met de beveiligde, ingesloten iDEAL betaalknop. De benodigde gegevens voor betaling zijn dan reeds voor u ingevuld. Naast het gemak van de ingesloten iDEAL betaalknop kunt u de nota uiteraard ook betalen in de internetbankieromgeving van uw bank. Let op: u ontvangt de digitale nota van afzender ‘nota@famed.nl’. Eventuele herinneringen of aanmaningen ontvangt u ook digitaal.

Hoe kan ik de digitale nota downloaden?

Voor het downloaden van de digitale nota klikt u op de downloadlink in de ontvangen e-mail. Nadat u op de downloadlink heeft geklikt, opent er een speciale webpagina waar u een extra controle moet uitvoeren, een zogeheten sms-verificatie. Er wordt een unieke code als tekstbericht toegezonden naar het door u opgegeven mobiele telefoonnummer. Deze unieke code voert u in bij het invoerveld op de speciale webpagina. Na succesvolle controle (sms-verificatie) wordt de nota van Famed automatisch gedownload als Pdf-bestand. U kunt de nota van Famed dan voor eigen administratie opslaan.

Wat is een digitale nota?

Een digitale nota is de moderne en online variant van de traditionele, papieren nota van Famed. Steeds meer betalingen en transacties vinden online plaats. De digitale nota ondersteunt dit. De digitale nota dient als officiële betalingsopdracht en voorkomt (onnodige) fysiek/papieren stromen. Bovendien goed voor het milieu! Let op: u ontvangt de digitale nota van afzender ‘nota@famed.nl’. Eventuele herinneringen of aanmaningen ontvangt u ook digitaal.

Hoe kan ik de digitale nota betalen?

U klikt voor het betalen van de nota (voor of na het downloaden van de nota) op de iDEAL betaallink in de e-mail. U komt nu op een beveiligde webpagina voor het afronden van het iDEAL-betaalproces (in uw eigen bankomgeving). De benodigde gegevens voor de betaling van uw nota van Famed zijn reeds voor u ingevuld. U voltooit de betaling van uw nota van Famed door de laatste stap in het iDEAL-betaalproces af te ronden. U kunt de nota uiteraard ook betalen in de internetbankieromgeving van uw bank.

Waarom moet ik voor het downloaden van mijn nota een extra controle (sms-verificatie) uitvoeren?

Vanwege wettelijke privacy en beveiligingsreden vragen wij u, alvorens u de nota kunt downloaden, om een extra controle uit te voeren. Deze controle wordt gedaan door middel van een zogeheten sms-verificatie. Bij deze sms-verificatie wordt er een unieke code als tekstbericht toegezonden naar het door u opgegeven mobiele telefoonnummer. Voor het downloaden van uw nota voert u deze uniek code in bij het invoerveld op de speciale webpagina. Deze code vormt dus een extra beveiligingslaag voor het downloaden van uw nota van Famed. Een zogeheten ‘tweewegauthenticatie’. Zo zijn we er zeker van dat alleen u de nota kunt inzien.

Wat gebeurt er als de extra controle (sms-verficatie) voor het downloaden van mijn nota mislukt?

Als de extra controle (sms-verificatie) mislukt, ontvangt u desbetreffende nota van Famed op papier. Let op: controleer uw mobiele telefoonnummer dat bekend is bij uw zorgaanbieder. Het kan zijn dat uw zorgaanbieder een verkeerd mobiel telefoonnummer in zijn/haar administratie heeft staan.

Waarom kan ik de digitale nota niet downloaden?

Indien u de nota van Famed niet kunt downloaden, kunnen daar verschillende redenen voor zijn: 1) u heeft geen Adobe Acrobat Reader, het programma voor het openen van de nota van Famed in Pdf-formaat, b) uw beveiligingsinstellingen van de browser blokkeren het openen van de nota van Famed. Let op: controleer daarom altijd de beveiligingsinstellingen van uw e-mailprovider of download Adobe Acrobat Reader via https://get.adobe.com/nl/reader/ (voor het openen van Pdf-bestanden).

Ik verwacht een digitale nota, maar heb deze niet ontvangen.

Indien u een digitale nota verwacht, maar deze niet ontvangt in uw e-mailbox, dan kunnen er een aantal redenen voor zijn: a) de digitale nota kan in uw spambox terechtkomen, b) uw e-mailbox kan volzitten, c) de digitale nota kan tegen gehouden worden door uw e-mailprovider, d) mogelijk is er een onjuist e-mailadres bij uw zorgaanbieder bekend. Let op: controleer daarom altijd uw e-mail, de beveiligingsinstellingen van uw e-mailprovider, download Adobe Acrobat Reader via https://get.adobe.com/nl/reader/ (voor het openen van Pdf-bestanden) of controleer uw e-mailadres bij uw zorgaanbieder.

Ik heb een account bij notavanfamed.nl, maar ik zie de digitale nota nog niet in mijn overzicht staan.

De digitale nota van Famed is 48 uur na ontvangst van de digitale nota zichtbaar in uw overzicht op notavanfamed.nl.

Ik heb een digitale nota ontvangen, maar wil graag een papieren nota ontvangen.

U kunt bij uw zorgaanbieder aangegeven dat u de nota’s van Famed in het vervolg op papier wilt ontvangen. Wilt u de nota eenmalig op papier ontvangen? Neem dan contact op met ons Contact Center.

Ik wil mijn e-mailadres en mobiele telefoonnummer wijzigen.

Wij ontvangen uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer van uw zorgaanbieder. Indien u uw e-mailadres en/of mobiele telefoonnummer wilt wijzigen, vragen wij u vriendelijk deze wijzigingen door te geven aan uw zorgaanbieder. U bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van uw gegevens.

Waar vind ik mijn debiteurnummer?

Uw debiteurnummer staat op uw nota in het grijze vlak. Hier staat onder uw notanummer het debiteurnummer vernoemd. Bekijk online onze voorbeeldnota om te zien welke gegevens u waar op de nota kunt vinden.

Vragen over notavanfamed.nl

Ik krijg geen uitstel van betaling, waarom niet?

Wij kunnen geen uitstel van betaling verlenen wanneer: 

  • Er al eerder een uitstel van betaling is verleend op desbetreffende nota
  • U al een gedeelte van de nota betaald heeft
  • Uw zorgverzekeraar al een gedeelte van de nota heeft vergoed

Is er al een deel van de nota betaald of vergoed door uw zorgverzekeraar, maar u wilt toch uitstel van betaling aanvragen? Dan vragen wij u vriendelijk contact met ons op te nemen. U kunt hiervoor gebruikmaken van ons contactformulier

Kan ik een melding ontvangen bij het aflopen van de betalingstermijn?

Op notavanfamed.nl kunt u aangeven dat u graag een melding ontvangt wanneer de betalingstermijn van een nota bijna verloopt. Bij menu-item ‘Account opties’ voert u uw e-mailadres in. Wanneer de betalingstermijn van een nota dreigt te verlopen, ontvangt u van ons hiervan een melding op het door u opgegeven e-mailadres. 

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Op notavanfamed.nl kunt u eenvoudig en snel een nieuw wachtwoord opvragen. U vindt de optie ‘wachtwoord vergeten’ door in te loggen met een willekeurig wachtwoord. Onder het blokje waar u kunt inloggen, verschijnt dan de tekst ‘Wachtwoord vergeten? Klik hier’. U volgt de instructies op en bevestigt in de laatste stap een nieuw wachtwoord.

Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?

Voor het wijzigen van uw e-mailadres dient u een nieuw account aan te maken en uw debiteurennummer op uw huidige account van notavanfamed.nl te ‘ontkoppelen’. Voor het ontkoppelen van uw debiteurennummer en het aanmaken van een nieuw account volgt u onderstaande stappen:

 

  • U gaat in uw huidige account op notavanfamed.nl naar het scherm ‘Gekoppelde debiteurnummers’
  • Daarna klikt u op de zwarte cirkel met een witte streep
  • Uw debiteurennummer is nu ontkoppeld
  • U kunt nu een nieuw account aanmaken met uw nieuwe e-mailadres. Een nieuw account maakt u aan via notavanfamed.nl/aanmelden 

 

Hoe kan ik andere debiteurennummers toevoegen?

Bij menu-item ‘Uw gegevens’ (rechtsboven, grijze vlak) klikt u op ‘Toevoegen’. Vervolgens kunt u de gewenste debiteurennummers aanmelden. U herhaalt de gevraagde stappen wanneer u meerdere debiteurnummers wenst toe te voegen. 

Hoe vraag ik betaling in termijnen aan?

U kunt eenvoudig en snel een betaling in termijnen aanvragen. Bekijk de voorwaarden voor het aanvragen van betaling in termijnen. Voor het aanvragen van betaling in termijnen volgt u de onderstaande stappen: 

  • Lees meer over betaling in termijnen op deze pagina en klik rechts in het blauwe vlak op ‘betalingsregeling aanvragen’. 
  • U selecteert binnen de nota waar u graag betaling in termijnen voor wilt aanvragen
  • Na het selecteren van de nota wordt, indien mogelijk, de knop ‘Betaling in termijnen’ actief (indien het niet mogelijk is om betaling in termijnen aan te vragen, ziet u dit direct bij het selecteren van de nota)
  • U voert het gewenste aantal termijnen voor betaling in en vult de gewenste velden in. Vergeet niet uw telefoonnummer in te voeren, anders kunnen wij uw aanvraag niet in behandeling nemen
  • Tot slot klikt u op ‘aanvraag’

Uw aanvraag is op dat moment verzonden en u ontvangt per e-mail een bevestiging van uw aanvraag. Indien uw aanvraag is goedgekeurd, ontvangt u wederom een bevestiging per mail. Let op: u kunt één betaalafspraak maken. Binnen een betaalafspraak kunnen wel meerdere nota’s worden opgenomen of is het mogelijk nota’s van minderjarigen (jonger dan 16 jaar) toe te voegen. 

Hoe vraag ik uitstel van betaling aan?

U kunt direct online eenvoudig en snel uitstel van betaling aanvragen. Op basis van uw aanvraag wordt beoordeeld of uitstel van betaling mogelijk is. Let op: per nota kunt u één keer uitstel van betaling aanvragen en u kunt tot maximaal 21 dagen uitstel van betaling aanvragen voor uw ontvangen nota van Famed.

Op basis van uw aanvraag wordt beoordeeld of uitstel van betaling mogelijk is.

Wat is notavanfamed.nl en hoe kan ik me aanmelden?

Notavanfamed.nl is het online, beveiligde portaal voor nota ontvangers. Met dit portaal kunt u, als ontvanger van een nota van Famed, veel zaken rondom de nota zelf regelen. Bekijk meer informatie over notavanfamed.nl of maak direct een account aan.

Andere veelgestelde vragen

Vragen over betalen of vergoedingen?

Betaalmogelijkheden, betalingsvoorwaarden, betaalafspraken en vergoedingen. Bekijk

Vragen over een herinnering of aanmaning?

Heeft u vragen over een herinnering/ aanmaning of klopt uw nota niet?

Staat uw vraag er niet bij?

Neem contact met ons op!