Veelgestelde vragen: digitale nota

Zoeken in veelgestelde vragen

Vragen over uw digitale nota

Ik verwacht een digitale nota, maar heb deze niet ontvangen

Indien u een digitale nota verwacht, maar deze niet ontvangt in uw e-mailbox, dan kunnen er een aantal redenen voor zijn:

 

  • De digitale nota kan in uw spambox terecht komen
    Lees meer over hoe u uw spambox kunt vinden en instellen. Zo zorgt u ervoor dat uw digitale nota altijd in uw ‘postvak in’ terecht komt.
  • Uw e-mailbox kan vol zitten
    In de instellingen van uw mailbox kunt u nagaan of de limiet van uw mailbox is bereikt. U kunt dit ook eenvoudig controleren door een e-mail naar uzelf te sturen.
  • Mogelijk is een onjuist e-mailadres bij uw zorgaanbieder bekend
    Om na te gaan of het juiste e-mailadres bekend is, kunt u contact opnemen met uw zorgaanbieder.
  • De digitale nota kan tegen gehouden worden door uw e-mailprovider

Indien bovenstaande redenen geen oplossing bieden, neemt u dan contact op met uw e-mailprovider.

Is een digitale nota veilig en rechtsgeldig?

De betaling en verzending geschieden via de beveiligde web omgeving van het DigiAccept platform en zijn te herkennen aan het groene slotje bovenin de adresbalk van de betaalpagina. Verifieer ook altijd of uw betaling start met: https://transactie.digiaccept.nl/. Naast deze beveiligingsmaatregelen voeren wij een extra verificatie uit. Bijvoorbeeld door extra controlevragen over uw postcode. Een digitale nota heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een regulier verzonden nota.

Ik ontvang liever een papieren nota, kan dat?

Ontvangt u liever een papieren nota? Dat kan! U kunt dit doorgeven aan uw zorgaanbieder. Hij/zij kan ervoor zorgen dat u de eerstvolgende nota weer op papier ontvangt. 

Hoe werkt de digitale nota?

Wij ontvangen uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer van uw zorgaanbieder. U ontvangt de digitale nota van Famed dus op het e-mailadres dat bij uw zorgaanbieder bekend is. U kunt de digitale nota – na het uitvoeren van een extra controle (sms-verificatie) – voor eigen administratie downloaden en direct betalen met de beveiligde, ingesloten iDEAL betaalknop. De benodigde gegevens voor betaling zijn dan reeds voor u ingevuld. Naast het gemak van de ingesloten iDEAL betaalknop kunt u de nota uiteraard ook betalen in de internetbankieromgeving van uw bank. Let op: u ontvangt de digitale nota van afzender ‘nota@famed.nl’. Eventuele herinneringen of aanmaningen ontvangt u ook digitaal.

Hoe kan ik de digitale nota downloaden?

Voor het downloaden van de digitale nota klikt u op de downloadlink in de ontvangen e-mail. Nadat u op de downloadlink heeft geklikt, opent er een speciale webpagina waar u een extra controle moet uitvoeren, een zogeheten sms-verificatie. Er wordt een unieke code als tekstbericht toegezonden naar het door u opgegeven mobiele telefoonnummer. Deze unieke code voert u in bij het invoerveld op de speciale webpagina. Na succesvolle controle (sms-verificatie) wordt de nota van Famed automatisch gedownload als Pdf-bestand. U kunt de nota van Famed dan voor eigen administratie opslaan.

Wat is een digitale nota?

Een digitale nota is de moderne en online variant van de traditionele, papieren nota van Famed. Steeds meer betalingen en transacties vinden online plaats. De digitale nota ondersteunt dit. De digitale nota dient als officiële betalingsopdracht en voorkomt (onnodige) fysiek/papieren stromen. Bovendien goed voor het milieu! Let op: u ontvangt de digitale nota van afzender ‘nota@famed.nl’. Eventuele herinneringen of aanmaningen ontvangt u ook digitaal.

Hoe kan ik de digitale nota betalen?

U klikt voor het betalen van de nota (voor of na het downloaden van de nota) op de iDEAL betaallink in de e-mail. U komt nu op een beveiligde webpagina voor het afronden van het iDEAL-betaalproces (in uw eigen bankomgeving). De benodigde gegevens voor de betaling van uw nota van Famed zijn reeds voor u ingevuld. U voltooit de betaling van uw nota van Famed door de laatste stap in het iDEAL-betaalproces af te ronden. U kunt de nota uiteraard ook betalen in de internetbankieromgeving van uw bank.

Waarom moet ik voor het downloaden van mijn nota een extra controle (sms-verificatie) uitvoeren?

Vanwege wettelijke privacy en beveiligingsreden vragen wij u, alvorens u de nota kunt downloaden, om een extra controle uit te voeren. Deze controle wordt gedaan door middel van een zogeheten sms-verificatie. Bij deze sms-verificatie wordt er een unieke code als tekstbericht toegezonden naar het door u opgegeven mobiele telefoonnummer. Voor het downloaden van uw nota voert u deze uniek code in bij het invoerveld op de speciale webpagina. Deze code vormt dus een extra beveiligingslaag voor het downloaden van uw nota van Famed. Een zogeheten ‘tweewegauthenticatie’. Zo zijn we er zeker van dat alleen u de nota kunt inzien.

Wat gebeurt er als de extra controle (sms-verficatie) voor het downloaden van mijn nota mislukt?

Als de extra controle (sms-verificatie) mislukt, ontvangt u desbetreffende nota van Famed op papier. Let op: controleer uw mobiele telefoonnummer dat bekend is bij uw zorgaanbieder. Het kan zijn dat uw zorgaanbieder een verkeerd mobiel telefoonnummer in zijn/haar administratie heeft staan.

Waarom kan ik de digitale nota niet downloaden?

Indien u de nota van Famed niet kunt downloaden, kunnen daar verschillende redenen voor zijn: 1) u heeft geen Adobe Acrobat Reader, het programma voor het openen van de nota van Famed in Pdf-formaat, b) uw beveiligingsinstellingen van de browser blokkeren het openen van de nota van Famed. Let op: controleer daarom altijd de beveiligingsinstellingen van uw e-mailprovider of download Adobe Acrobat Reader via https://get.adobe.com/nl/reader/ (voor het openen van Pdf-bestanden).

Ik verwacht een digitale nota, maar heb deze niet ontvangen.

Indien u een digitale nota verwacht, maar deze niet ontvangt in uw e-mailbox, dan kunnen er een aantal redenen voor zijn: a) de digitale nota kan in uw spambox terechtkomen, b) uw e-mailbox kan volzitten, c) de digitale nota kan tegen gehouden worden door uw e-mailprovider, d) mogelijk is er een onjuist e-mailadres bij uw zorgaanbieder bekend. Let op: controleer daarom altijd uw e-mail, de beveiligingsinstellingen van uw e-mailprovider, download Adobe Acrobat Reader via https://get.adobe.com/nl/reader/ (voor het openen van Pdf-bestanden) of controleer uw e-mailadres bij uw zorgaanbieder.

Ik heb een digitale nota ontvangen, maar wil graag een papieren nota ontvangen.

U kunt bij uw zorgaanbieder aangegeven dat u de nota’s van Famed in het vervolg op papier wilt ontvangen. Wilt u de nota eenmalig op papier ontvangen? Neem dan contact op met ons Contact Center.

Ik wil mijn e-mailadres en/of mobiele telefoonnummer wijzigen

Wij ontvangen uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer van uw zorgaanbieder. Indien u uw e-mailadres en/of mobiele telefoonnummer wilt wijzigen, vragen wij u vriendelijk deze wijzigingen door te geven aan uw zorgaanbieder. U bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van uw gegevens.

Waar vind ik mijn debiteurnummer?

Uw debiteurennummer staat op uw nota in het grijze vlak. Hier staat onder uw notanummer het debiteurnummer vernoemd. Bekijk online onze voorbeeldnota om te zien welke gegevens u waar op de nota kunt vinden.

Wat is het betalingskenmerk van mijn nota?

Het betalingskenmerk van uw nota is gelijk aan uw notanummer. Bij een betaling aan Famed kunt u dus dit nummer (dit vindt u in het grijze vlak rechtsboven op uw nota) vermelden. Kunt u het toch niet vinden? Op deze pagina vindt u een visuele weergave van uw nota met uitleg.

Ik kan niet betalen aan Famed

Sinds het invoeren van een nieuwe IBAN-check door een aantal banken kunt het zijn dat u een foutmelding ontvangt wanneer u een betaling probeert te doen aan Famed. Een nieuwe naam-nummer controle bij elektronisch betalen zorgt ervoor dat er een melding ontstaat als de naam van Famed niet overeenkomt met hoe deze bij de bank is geregistreerd. 

Krijgt u een dergelijke melding? Als u het rekeningnummer nogmaals controleert, en dit klopt, kunt u de melding negeren en toch betalen.

Bij twijfel kunt u contact opnemen met uw bank. 

Andere veelgestelde vragen

Vragen over betalen of vergoedingen?

Betaalmogelijkheden, betalingsvoorwaarden, betaalafspraken en vergoedingen.

Vragen over een herinnering of aanmaning?

Heeft u vragen over een herinnering/ aanmaning of klopt uw nota niet?

Staat uw vraag er niet bij?

Neem contact met ons op!