Een nieuwe IBAN-naam check zorgt voor foutmeldingen

Recentelijk is door een aantal banken, waaronder Rabobank en ING, een naam-nummer controle ingevoerd bij elektronisch betalen. Het is mogelijk dat u hierdoor een melding krijgt wanneer u de naam Famed niet hetzelfde vermeld zoals dit bij de bank bekend is. Echter, als het rekeningnummer wel correct is kunt u de melding negeren. De bank houdt de betaling niet tegen, hij meldt alleen dat de naam en het nummer mogelijk niet overeenkomen.

 

Hoe zit dit precies?

Verschillende banken controleren voortaan bij betalingen of het rekeningnummer klopt met de naam van de rekening. Het kan zijn dat u een foutmelding in beeld krijgt als u wilt betalen aan Famed (maar de naam die u heeft getypt bijvoorbeeld niet precies gelijk is aan de naam die bij de bank bekend is). Dit leidt tot een melding met de vraag of u zeker weet dat het nummer goed is. Controleer het rekeningnummer nogmaals, en als dit klopt kunt u de melding negeren en betalen.

Twijfelt u? Dan kunt u altijd contact opnemen met uw bank.