Geen BSN-verwerking in 2018

Vanaf januari 2018 verwerken wij geen BSN meer

Voor het declareren van zorgprestaties heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in haar declaratievoorschriften (o.a. voor in de mondzorg) aangegeven dat het verwerken van het BSN vanaf 2018 niet langer noodzakelijk is. Wij verwerken daarom vanaf 1 januari geen BSN meer. Lees hierover meer in een nieuwsbericht

Geen zorgen en inspanningen voor u als klant van Famed!

Anticiperend op deze wijziging hebben wij - in samenwerking met de leveranciers van (praktijk-) softwaresystemen/softwarepakketten - een effectieve oplossing gevonden.

De koppeling tussen uw softwarepakket en Famed wordt zo gewijzigd dat wij het BSN niet langer ontvangen. Kortom, geen zorgen en inspanning voor u als klant van Famed! Wel adviseren wij u om  vóór 1 januari 2018 de laatste versie van uw softwarepakket te gebruiken.

Gefaseerde verwijdering BSN binnen Mijn Famed

De eerste stappen zijn gezet! Zo zijn we er zeker van dat er vanuit uw (praktijk-)softwaresysteem/softwarepakket geen BSN meer aan ons wordt overgedragen. Tezamen met u voldoen we per januari 2018 dus aan de geldende wet- en regelgeving.

Vanzelfsprekend verwijderen wij het BSN ook uit Mijn Famed. Mijn Famed. Wat merkt u daarvan?

  • BSN wordt stapsgewijs verwijderd uit overzichten en rapportages
    In diverse overzichten en rapportages op Mijn Famed, bijvoorbeeld de overzichten met ‘Overgenomen regels’ of ‘Adresmutaties’, wordt het BSN stapsgewijs verwijderd. Het momentum waarop het BSN niet meer zichtbaar is, is afhankelijk van het momentum waarop u uw declaratiebestanden bij ons heeft aangeleverd en het tijdsbestek waarin desbetreffende declaraties worden afgehandeld.
  • C(r)OV-check op basis van ‘Geboortedatum + Verzekerdenummer’ of ‘Postcode + Huisnummer’ 
    Begin januari zal het invoerveld voor het uitvoeren van de C(r)OV-check op basis van het BSN worden verwijderd. Dit betekent dat u de C(r)OV-check dan standaard uitvoert door:

    De geboortedatum in combinatie met het verzekerdenummer in te voeren 
    (‘Geboortedatum' + ‘Verzekerdenummer’)

    of:

    De postcode in combinatie met het ‘Huisnummer’ in te voeren
    (‘Postcode’ + ‘Huisnummer’)

Om te voldoen aan wet- en regelgeving is het simpelweg belangrijk dat u – o.a. bij het identificeren van uw zorgconsumenten – binnen Mijn Famed gebruik gaat maken van de alternatieve zoekfuncties die wij u bieden. Zo verandert er praktisch gezien niets, alleen de manier waarop u informatie over uw zorgconsumenten opzoekt.

Aangepaste werkwijze Simplex gebruikers

Maakt u gebruik van Simplex? Dan moet u naast het updaten van uw praktijksoftware (naar de versie 2018.D01) ook eenmalig een instelling aanpassen om ervoor te zorgen dat het BSN niet meer automatisch naar Famed wordt verstuurd. Dit doet u als volgt:

  1. Applicatie instellingen
  2. Algemene instellingen
  3. Factoring
  4. FAMED
  5. BSN onderdrukken bij de FAMED declaraties 

Pas deze instelling zo snel mogelijk aan, doet u dit niet, dan wordt het BSN toch meegestuurd naar Famed en zijn wij gezamenlijk in overtreding.

Voor u verandert er niets!

Met deze oplossing zijn we er allereerst van overtuigd dat we hebben gekozen voor een oplossing waarbij wordt voldaan aan wet- en regelgeving zonder dat u hier inspanning voor hoeft te leveren. Daarnaast garanderen we met deze oplossing onze dienstverlening: geen extra uitval van declaraties, maar een correct en efficiënt declaratie- en facturatieproces.

Tot slot én een groot bijkomend voordeel is dat er voor u als klant dus ook niets verandert in de manier waarop u uw declaratiebestanden bij ons aanlevert. Bovendien voldoet ook u aan de wet. Kortom, u profiteert van een gegarandeerde kwaliteit van onze dienstverlening!

Heeft u toch nog vragen?

Bekijk dan de ‘Veelgestelde vragen’ over BSN-verwerking op Mijn Famed (menu item ‘Info’ > ‘Veelgestelde vragen’). Uiteraard kunt u ook altijd contact opnemen met uw contactteam van afdeling Klantzaken!

Bekijk ook

Databeveiliging en privacy

Elke dag werken wij met het bewustzijn dat (persoons-)gegevens en overige informatie

Veelgestelde vragen over een nota

Heeft uw zorgconsument een vraag over de ontvangen nota of wilt uw zorgconsument

Meer overzicht en gemak voor uw zorgconsument

Wij bieden u zorgconsumenten graag overzicht en gemak bij de betaling van een nota van Famed.